oktober 3

3 tips voor coaches en therapeuten om AI te gebruiken (in de eigen contentstrategie)

0  comments

AI in het coachingsproces?

Gebruik jij ‘m al, beste therapeut: ChatGTP? Of zet jij Bard – het Googleaanse antwoord op OpenAI – in bij je coachingsproces, beste coach? Als het antwoord ja is, dan ben ik erg benieuwd op welke wijze je dat doet – en wat het effect ervan is! We zitten hoe dan ook in een opmerkelijke, revolutionaire tijd. Iedereen heeft er een mening over: AI. De een is lyrisch, de ander vindt het een mislukking. Sommigen wijzen op de gevaren en anderen wijzen juist op de onvermijdelijkheid ervan. Hoe dan ook, aan AI zullen we niet ontsnappen. Ook niet in het sociale domein!

AI ai in je online content marketing strategie

AI en haar onvermijdelijkheid

De onvermijdelijkheid van AI zit er misschien vooral in dat we ons er hoe dan ook toe zullen moeten verhouden. We ontkomen er niet aan. Het zit al in onze klaslokalen, in het huiswerk van onze kinderen en op de universiteit, waar proefschriften en essays er door worden geschreven. Het zit in de bots die ons behoeden voor een goede klantenservice (nee, grapje, ze zouden het moeten bevorderen), in de politiek (denk aan de AI-act vanuit de EU), in de marketing en, jawel, ook in het domein van zorg en welzijn. 

Het sociale domein en AI?

Ja, ook het sociale domein zal er niet aan kunnen ontkomen. Wil je daar meer over weten, lees dan bijvoorbeeld dit interessante artikel van sociaal+welzijn. Daarin vertelt een AI-expert hoe Kunstmatige Intelligentie vermoedelijk zal worden ingericht om te ondersteunen bij precies die processen die onze zorg juist zo onder druk zetten. Om een klein tipje van de sluier op te lichten: enerzijds is dat uiteraard de administratieve kant ervan. Het nodeloos bijhouden van documentatie voor vergoeding van verzekeringen als kleinste voorbeeld kan bijvoorbeeld goed worden ondervangen door AI. 

Chatbots als oplossing voor schaars goed: tijd en beschikbaarheid

Anderzijds is er ook het probleem van de schaarste: er is maar een beperkte hoeveelheid budget en er zijn tegelijk zoveel méér mensen die lijden onder bijvoorbeeld eenzaamheid in onze samenleving dan er sociaal werkers zijn die deze problemen kunnen oplossen. Chatbots zouden dan een belangrijke middenweg (en bemiddelaar) kunnen gaan vormen voor ‘sociale’ interactie. Natuurlijk, daarbij geldt nog steeds: ChatGTP en Bard (en alle talloze andere AI-vormen die als paddenstoelen op het wereldwijde web doorbreken) zijn nog lang niet volgroeid. 

Chatbots en (hilarische) sociale interactie

Hoeveel potentieel de kunstmatige intelligentie van het taalmodel ook in zich draagt, de kloof tussen kunst en intelligentie blijft bijna onmetelijk.  Er zijn kleine – en hilarische – fouten die gemaakt worden door AI (kijk bijvoorbeeld hoe AI reageert op de ‘mop’ wat het verschil is tussen het ei van een kip en dat van een koe)

Veel fouten van AI gaan hoe dan ook over de subtiele begripsdimensie die schuilgaat achter vragen die door de bot net iets te letterlijk worden genomen, ongepast woordgebruik of ongepaste verwijzingen in reacties van de KI, of het aanleveren van feiten die (net) niet kloppen. Het zijn fouten die de ‘sociale’ interactie met bots soms hilarisch kunnen maken.

De schepper en haar fouten

In de recent uitgekomen science-fiction film The Creator wordt er echter tegelijk op gewezen hoe dit soort fouten in feite – in de kern – nog steeds menselijke fouten zijn. Je kunt bij de grootste fout die je je maar voor kan stellen – bijvoorbeeld het foutief activeren van een atoombom (centraal idee in The Creator), wijzen naar de oorzaak buiten ons en de fout wijten aan de AI die de bom lanceert. (Mensen als Musk en Wozniak wijzen bijvoorbeeld op dit soort dreigingen). Maar het is uiteindelijk in de kern nog steeds een embryonaal menselijke programmeerfout. We zijn Schepper geworden. Maar we weten nog lang niet wat onze schepping ons gaat brengen.

The Creater Wij scheppen AI maar weten niet wat onze Schepping ons gaat brengen

Tip 1: Kunstmatige Intelligentie vraagt erom zelf na te denken!

Het lijkt misschien allemaal wat ver gegrepen als therapeut. Of het is voor jou een ver van je bed show als coach. Maar ik denk dat je als coach, therapeut of andere zzp’er in zorg en welzijn toch tenminste twee dingen mee kan nemen uit deze blog als we het hebben over gebruik van AI. Ten eerste: blijf voor jezelf nadenken! Dat lijkt in algemene zin hoe dan ook een goede tip. Maar zeker bij het gebruik van gereedschap als ChatGTP en Bard geldt hoe dan ook dat kunstmatige intelligentie wel zeer grote hoeveelheden informatie kan verwerken. Maar zelfstandig de waarde van de informatie beoordelen (er kritisch op reflecteren) kan AI (nog) niet.

AI is gereedschap: het kent geen betrouwbaar of onbetrouwbaar

AI blijft bijvoorbeeld afhankelijk van de vraag die je stelt. Bovendien kent AI de beperking dat het geen onderscheid kan maken tussen goed en kwaad, tussen betrouwbaar en onbetrouwbaar. Wat mij persoonlijk bijvoorbeeld direct opviel, de allereerste keer dat ik met Bard experimenteerde, was het ontbreken van de bronvermelding van het antwoord dat ik kreeg. Die kreeg ik pas (in beperkte vorm) toen ik erom vroeg (opnieuw: het belang van ‘goede’ vraagstelling, of ‘prompts’). Ook toen moest ik nog steeds zelf de bronnen onderzoeken. Het schrijven van deze blog is misschien zijdelings geïnspireerd door een klein experiment met AI. Maar blijft het resultaat van persoonlijke denkkracht.

Tip 2: Gebruik ChatGTP als assistent bij je contentcreatie 

Als zzp’er in het sociaal domein vind je het misschien gewoon leuk om je eigen content te schrijven. In dat geval weet je ook dat je er met jouw geschreven content nog niet bent. Vervolgens moet je namelijk ook nog passende socials maken, er een samenvatting voor de nieuwsbrief voor schrijven en bovendien, zijn je zoekwoorden wel goed ingezet bij je tekst? Dat zijn de afrondende details die je kostbare tijd kosten. Tijd die jij weer aan je cliënten kan besteden! Content schrijven is leuk, maar het moet niet afleiden van wat je in de kern doet!

AI als je assistent en jij als eindverantwoordelijke

Voor dat soort afwerkingen kun je de ‘taalrobots’ – die ChatGTP of Bard in feite zijn – goed gebruiken. Overigens is het ook hier opnieuw zaak dat je begrijpt dat AI gereedschap is dat jij gebruikt, niet andersom. Jij voert de eindredactie op je eigen content, want je (kunstmatige) assistent moet – net als stagairs in het echte leven – nog veel leren. Dat maakt jou de eindverantwoordelijke voor de inhoud die jij gebruikt. Natuurlijk kun je de robot wel gebruiken als bijvoorbeeld jouw creatieve assistent. Met behulp van gerichte vragen kun je jouw content op die manier aanvullen, op een wijze die bij je past.

Tip 3: Laat AI je helpen bij je marketingstrategie

Hoewel je ook als coach, therapeut of andere zzp’er in het sociale domein eigenlijk éérst ondernemer bent naast je specialisatie, wil jij natuurlijk vooral bezig zijn met je vak. Je wilt coachen. Want je bent uiteindelijk geen marketeer. Je wilt mensen helpen. Je wilt niet bezig zijn met je marketing strategie in de tijd die je ook zou kunnen besteden aan het begeleiden van een cliënt. Gelukkig kan ook kunstmatige intelligentie je daar prima bij helpen. 

AI als sparringpartner bij je online marketing

Je kunt bijvoorbeeld met je AI sparren over onderwerpen in een digitale interactieve brainstorm en je laten inspireren door een verrassende insteek van je bot. Ook kan jouw chatrobot je helpen om bijvoorbeeld je chatfunctie op je website te automatiseren en je agenda in te plannen voor afspraken met nieuwe cliënten. Via ChatGTP kun je daarnaast bijvoorbeeld onderzoek doen naar populaire zoekwoorden en kun je jouw robot gebruiken om je concurrenten in de gaten te houden, zodat je inzicht krijgt op welke zoektermen zij inspelen en hoe zij dat gebruiken in hun strategie. Dat is waardevolle kennis waar je iets van kan leren voor jouw eigen online marketing.

Ook het gebruik van AI als ChatGTP en Bard kun je uitbesteden!

Kortom, als coach of therapeut is het goed om na te denken over het gebruik van AI. Toch wil je uiteindelijk als coach, therapeut, psycholoog of andere zzp’er in zorg en welzijn vooral bezig zijn met mensen, niet met techniek, SEO, digitale content of online strategie. Gelukkig kun je ook het gebruik van ChatGTP en Bard uitbesteden aan mij, als jouw contentmarketeer! 

Nieuwsgierig wat ik voor je kan betekenen? Neem contact op!


Tags

AI, content marketing


You may also like

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
RFT contentmarketing voor zorg en welzijn