Contents
- 1 De kracht van kleur in je digitale contentstrategie!
- 2 Wat trekt de aandacht?
- 3 Bewuste cognitie in het selectieproces wordt overschat
- 4 De invloed van kleur bij selectie
- 5 Wie spreek je precies aan met de kleur die je kiest?
- 6 Kleur en de reactie van ons brein
- 7 Welke kleur beken jij met de content op jouw website?
- 8 Nadenken over jouw online kleur is een kans!
De kracht van kleur in je digitale contentstrategie!
Niet zo lang geleden was ik in het kader van een opleiding aanwezig bij een CV (Curriculum Vitae) training. Het was de taak van de deelnemers om verschillende CV’s te beoordelen. Welke van de tentoongestelde CV’s zouden zij uitkiezen wanneer zij de recruiter zouden zijn? Voor welke functie de CV bedoeld was, maakte daarbij niet uit. Het eindresultaat was opmerkelijk. Systematisch koos meer dan 80% van de aanwezigen voor 3 dezelfde CV’s . Waar lag dit aan?

Wat trekt de aandacht?
In antwoord op die vraag wees de trainer o.a. op een direct aansprekende kop, het snelle overzicht van relevante informatie en SMART-formuleringen. Ook in tijden van personeelstekort wordt de gemiddelde vacature nog steeds overstelpt met reacties. Beoordelingstijd – of eerder: het gebrek daaraan – is dan ook het leidende motief. Een recruiter heeft simpelweg geen tijd om ieder individueel CV te bekijken. Je kunt zoveel tekst in je CV zetten als je wil. Maar in het selectieproces wordt de eerste beslissing in een fractie van een moment genomen. Dus waarmee trek je de aandacht?
Bewuste cognitie in het selectieproces wordt overschat
Als coach, therapeut of hulpverlener in zorg en welzijn weet jij vast het antwoord. Want hoe graag we het ook zouden willen, de mens is immers helemaal geen cognitief dier. We worden niet geleid door onze ratio. Onder druk en in de fractie van een moment wordt onze aandacht niet gestuurd door tekstuele aanwijzingen. We worden geleid door irrationeel en onbewust instinct. Niet voor niets stelt Ap Dijksterhuis, hoogleraar Sociale psychologie en auteur van “Het slimme onbewuste”: ‘Het belang van bewust denken en handelen wordt overschat.’
De invloed van kleur bij selectie
Persoonlijk was ik dan ook gefascineerd door één element dat boven alles uitstak bij de 3 CV’s ten opzichte van alle andere: de kleurstelling. Vrolijk, fleurig, fris. Warm zongeel. Verleidelijk zachtroze. Fris en smakelijk lichtgroen. Als zoete snoepjes in een muffe kamer schitterde elk CV – veel meer dan door de tekst – door het kleurgebruik. Toch werd dit aspect NIET genoemd als van doorslaggevend belang. Zonder na te denken ging bij mij de vinger dan ook omhoog en stelde ik de vraag: ‘Hoe groot is de invloed van kleur eigenlijk bij het selectieproces?’
Wie spreek je precies aan met de kleur die je kiest?
De trainer legde in haar antwoord vooral de focus bij de makers van de CV’s. “Mannen hebben overwegend de voorkeur voor donkerblauw en zwart,” luidde haar antwoord. “Vrouwen kiezen vaker voor lichtere kleuren.” Inderdaad, de drie fleurige, frisse CV’s waren van drie vrouwen. Maar moet de focus van een CV niet eigenlijk bij de ontvanger liggen, in plaats van bij de maker en afzender? vroeg ik me af.
Welk effect heeft kleur en op wie?
Je probeert als maker van je CV immers niet jezelf te overtuigen dat jij geschikt bent voor de betreffende functie. Daar ga je al vanuit, anders reageerde je niet. Het is de recruiter of HR’er die je probeert te overtuigen. Dus welk effect heeft de kleur van je CV op de ontvanger? Wanneer je als man uit voorkeur kiest voor een zwart, grijs of blauw CV, hoe onderscheid je je dan tussen honderden andere zwarte, grijze en blauwe CV’s van andere mannen, die daarvoor kiezen omdat dit hun voorkeur ook is?
Welk effect wil je bereiken met de kleur van jouw online verhaal?
Hetzelfde verhaal geldt uiteraard voor de wereld van websites voor coaching, therapie en hulpverlening. Er zijn letterlijk duizenden sites van coaches en zzp’ers in zorg en welzijn. Hoe onderscheid je je te midden daarvan? Wat is het eerste dat een bezoeker aantreft wanneer die jouw site bezoekt? Meer dan de inhoud is dat de kleur van de website waarmee jij jezelf presenteert – en daarna de content waarmee je jouw site vult. Dus: welk effect wil je bereiken met de kleur van je content?
Kleur is bepalend voor de eerste indruk
Zoals ik met het verhaal over de CV’s heb laten zien: kleur is veel belangrijker dan we denken. Onderzoek toont aan dat 90% van onze eerste indruk erdoor wordt bepaald. Consumenten blijken bovendien bij hun aankoop veel meer dan verwacht, rekening te houden met kleur. Het draagt volgens onderzoek tussen de 62 en 90 procent bij aan de aankoopbeslissing! Daarnaast is het niet alleen nauw verbonden aan de herkenning, boodschap en identiteit van sterke merken (denk aan het rood van Coca-Cola, het blauw van Bol, het oranje van McDonald’s). Het blijkt zelfs van invloed op onze geestelijke en maatschappelijke gezondheid.
Kleur en de reactie van ons brein
Kleur geeft een krachtig signaal, dat direct inwerkt op onze hersenen. De WHO (World Health Organization) heeft het effect van blauw en groen onderzocht en stelt in een officiële rapport dat groen belangrijk is voor de geestelijke gezondheid. Roze blijkt agressie bij kinderen met zo’n 45% te verminderen. Oranje werkt stimulerend op de productiviteit. En een groene ruimte blijkt je hartslag naar beneden te brengen.
Een klein overzicht van de kracht van kleur
Een klein grafisch overzicht van kleur en de daarmee geassocieerde psychologische kenmerken bekijk je hieronder (veel meer informatie over de psychologische aspecten en kracht van kleur lees je hier)

Welke kleur beken jij met de content op jouw website?
Natuurlijk, tekstueel is je content vaak zwart op wit vormgegeven – dat wil zeggen: helder en duidelijk, een scherp en leesbaar contrast. Maar de afbeeldingen op je website kun je eenvoudig door een filter halen die jouw huisstijl representeert – en daarmee een glimp van de kleur die jij representeert weergeven. En natuurlijk kun je jezelf altijd de vraag stellen: wie komt er ‘thuis’ op jouw website? Als je met je online verhaal wil aansluiten bij jouw cliënten, welke kleur wil je dan dat jouw verhaal bekent?
Nadenken over jouw online kleur is een kans!
Toch geen zin om over de psychologie van de kleuren na te denken? Dat lijkt me een gemiste kans, beste coach of therapeut! Als leestip zou ik je bijvoorbeeld ‘Kleurpraat’ aanraden, een vrolijke techniek om aan de hand van kleurkaarten dieper in gesprek te gaan met jezelf en/of je cliënt.
En natuurlijk kun je ook altijd bij mij terecht om na te denken over het gebruik van kleur in jouw content! Meer weten? Neem contact op!
