november 23

Strategisch kennis delen: ontdek waarom je met je content jouw cliënt echt helpt!

0  comments

Strategisch kennis delen doet meer dan je denkt

Strategisch kennis delen. In de marketing noemen we het met een luxe woord ook wel werken vanuit ‘thought leadership’. Je hebt er vast wel eens van gehoord. ‘Thought leadership’, of ‘kennisleiderschap’, zoals je het misschien het meest wezenlijk kan vertalen, wordt vaak gekoppeld aan B2B-marketing. Dus jij, als hulpverlener, coach of zzp’er in de zorg, denkt misschien dat het voor jou niet van belang is. Jij biedt je diensten immers meestal niet aan andere bedrijven, maar vooral aan particulieren, B2C.

Strategisch kennis delen in therapie en coaching

Strategisch kennis delen als onderdeel van hulpverlening

Dus waarom dan toch aandacht besteden aan een onderwerp van strategisch kennis delen voor een markt die vooral B2C-gericht is? Omdat ik denk dat het idee van strategisch kennis delen weldegelijk wezenlijk onderdeel is wat je als therapeut, hulpverlener of coach doet. Het zit min of meer geïntegreerd in je vak. Uiteindelijk ben je in de behandelkamer voortdurend bezig om op strategische wijze je cliënt te helpen door jouw kennis over hoe te leven en hoe te handelen en soms zelfs hoe te denken, te laten vervloeien met de binnenwereld van degene die je probeert te begeleiden op diens weg naar heling en herstel. 

Strategie als plan van aanpak

Allereerst: natuurlijk is er sprake van strategie in de hulpverlening. Strategie is uiteindelijk niet meer dan een plan van aanpak om korte, middellange en lange termijn doelen te bereiken. Dat doen mensen in het bedrijfsleven, het wordt gebruikt in de marketing – ik gebruik het zelf ook – en ja, ook in therapie doe jij eraan, beste coach, therapeut of hulpverlener. Je doet dat bijvoorbeeld met het zogenoemde ‘behandelplan’ (Ik hoop tenminste van harte dat je dat gebruikt en niet werkt vanuit iets vaags als ‘intuïtie’ en je ‘onderbuikgevoel’ of ‘ik doe wat goed voelt in het moment’.). Dat behandelplan heeft echt veel meer betekenis dan simpelweg de vergoeding van de verzekering die er aan gekoppeld is.

Kennis delen als strategie 

Er is zelfs een vrij grote kans dat je met jouw cliënt, na de eerste kennismakingssessie en intake, jouw behandelplan bespreekt. Je vertelt dan wat je denkt dat er aan de hand is, wat op het moment van ingang, zoals jij ze begrepen hebt, de voornaamste klachten zijn of situatie is voor de cliënt. En je vertelt op welke wijze jij denkt dat het beste gewerkt kan worden naar een bepaalde uitkomst. Dat is deels een strategie, een plan van aanpak. Maar het is meer dan dat. Je deelt er immers ook jouw kennis mee. Je laat zien wat je allemaal in huis hebt en hoe jij daarmee jouw cliënt gaat helpen. 

Jij kent de weg en de valkuilen

Jij weet hoe jouw cliënt de weg kan bewandelen. Jij kent de valkuilen en biedt  daarmee tegelijk het vertrouwen dat daar doorheen te komen is voor de patiënt en hoe jullie dat samen gaan doen. Tegelijk deel je niet altijd aan iedere cliënt direct alle informatie. Je weet als expert immers in te schatten wat de veerkracht van de mens tegenover je is. Jij weet wat vermoedelijk weerstand op gaat roepen. Je schat in wat iemand nog niet bereid is om te horen. Je deelt jouw kennis daarmee dus op strategische wijze, omdat je weet: om een bepaald lange termijn doel te bereiken, is het soms beter om te beginnen met korte termijn doelen.

Contentstrategie, strategisch kennis delen en jezelf onderscheiden

Dat is in feite kennisleiderschap. Je werkt er als therapeut, coach en hulpverlener al in de praktijk mee. Dus nu nog in je contentstrategie. Ook daar speelt natuurlijk ‘thought leadership’ een belangrijke rol. Bedrijven delen hun kennis op strategische wijze om zich op de inhoud van de concurrentie te kunnen onderscheiden. Maar daar zit een belangrijke valkuil in. Een strategische copywriter verwoordde het in een artikel onlangs simpel maar krachtig: thought leadership content luidt haar belofte vaak niet in. Dat wil zeggen: er zit geen échte kennis in. Het is niet onderscheidend, vernieuwend of daadwerkelijk innovatief.

Strategisch kennis delen betekent niet steeds dezelfde kennis delen

Het probleem als coach, hulpverlener of zzp’er in de zorg is denk ik daarbij dat jullie met zovelen zijn en vaak in tradities werken die al zolang bestaan, dat het praktisch onmogelijk is om met echt vernieuwende of innovatieve content aan te komen. Je krijgt dan steeds vergelijkbare content die op iedere website van iedere hulpverlener kan staan. De verveling – maar ook de keuzeloosheid – slaat dan toe. Iedere coach helpt je immers om nóg beter te presteren. En iedere therapeut helpt je (mag je hopen) op compassievolle en resultaatgerichte wijze om steviger te staan in het leven. Daar is niets nieuws aan – bovendien, dat is eigenlijk het minimum waarom iemand voor jou als behandelaar kiest. 

De echte contentstrategie die werkt begint bij jou!

Daarom raad ik je aan om je, in de content die jij creëert, daar ook niet op te richten. De echte kennis, het echte onderscheidende, zit namelijk in jou, beste coach, therapeut en hulpverlener. Jouw kennis is altijd ervaringsgerichte kennis – en daar zit precies het onderscheid ten opzichte van je ‘concullega’s’. De kennis is meestal grotendeels hetzelfde. De ervaring is altijd anders. Cognitieve therapie, oplossingsgerichte coaching en presentie gerichte hulpverlening zitten in techniek allemaal hetzelfde in elkaar. Het ware onderscheid schuilt in hoe jij dat toepast – én waarom op die manier. Dat wil jouw cliënt graag weten. 

Strategisch kennis delen en je cliënt ontmoeten via je content

Jouw patiënten willen je leren kennen, een beeld van je krijgen, voordat ze tot het besluit overgaan om contact met je opnemen. Dat besluit nemen ze – los natuurlijk van de hitte van hun problematiek – voor een groot deel op grond van de hulpverlener die ze ontmoeten op je website – en die ontmoeting vindt grotendeels plaats via je content.

Een goede contentstrategie gaat niet over ‘de beste’!

Let op: strategisch kennis delen heeft daarbij niks te maken met roepen dat je ‘de beste’ bent. Natuurlijk ben je ‘de beste’. Je gaat immers ook niet op je website zetten dat je minder dan goed bent. Maar een contentstrategie die zich richt op ‘de beste’, valt al snel door de mand. Dat komt omdat ‘de beste’ in therapie altijd in de ‘eye of the beholder’ ligt. ‘De beste’ is uiteindelijk een vloeibaar begrip in therapieland, waardoor zelfs ‘reviews’ wel van belang zijn, maar niet doorslaggevend.

Laat zien wie je bent en welke kennis jij in huis hebt!

Als je 99 goede beoordelingen hebt en 1 slechte, dan zal iedereen vallen over de slechte. Het heeft geen zin je daar tegen te verzetten. Tegelijk: als iedereen beweert ‘de beste’ te zijn, dan is uiteindelijk niemand dat.

Laat daarom zien wie jij bent. Deel welke kennis jij in huis hebt en waarom je voor die kennis kiest. Laat jouw potentiële klanten hun eigen oordeel vormen op grond van de ervaringen die je deelt. Dat is jouw beste contentstrategie. Je zult zien dat de cliënten daarop volgen!

Natuurlijk snap ik dat jij als coach, hulpverlener of zzp’er in het sociale domein veel liever direct met je cliënten werkt en geen tijd hebt om jouw kennis te delen door het schrijven van blogs, het maken van social posts en online video’s. Daarom help ik je graag. Met een aantal verdiepende interviews stellen we samen jouw visie en tone-of-voice vast. Op grond daarvan ontwikkel ik de content voor jouw website die bij jou past en deel ik jouw kennis op strategische wijze. 

Wil je dat? Neem dan contact op! Als content specialist help ik je graag!


Tags

content, content marketing, contentstrategie, thought leadership


You may also like

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
RFT contentmarketing voor zorg en welzijn