mei 20

Contentcreatie, AI en coaching | 4 workflow tips

0  comments

Contentcreatie in de coachings- en hulpverleningspraktijk

Contentcreatie die onderscheidend is voor je website. Het lijkt misschien makkelijk. Immers, wat betreft ‘human-interest’ stories zit je als coach, therapeut of welzijnswerker goed. Jouw ervaringen komen recht vanuit het hart van het menselijke bestaan. Aan online input voor de ‘echte’, rauwe verhalen van menselijkheid en kwetsbaarheid die raakt heb je geen tekort. Laat de inspiratie voor contentcreatie maar komen!

Contentcreatie, AI en coaching vier tips voor je online workflow

Contentcreatie: tijdgebrek en creatieve blokkades

Maar ja. Tijd – (of het gebrek daaraan), hè? En de creatieve energie. Want ongetwijfeld ben je een (heel) goede en betrokken coach, therapeut of welzijnswerker. Maar er is een groot verschil tussen aan tafel zitten met je cliënt. Of aan je bureau schuiven voor dat computerscherm, met die zwarte cursor daar meedogenloos knipperend op het witte veld voor je. Dan heb je het vast al ergens horen fluisteren. Of misschien heeft een cliënt het je zelfs aangeraden! Misschien is AI de oplossing?

Contentcreatie en AI

Contentcreatie en AI. Je hoort er zoveel over. Misschien heb je er zelfs een keer, in een vergeten ontwikkelingsmomentje, een cursus, ‘masterclass’ of workshop over gevolgd. Helaas, er is slecht nieuws voor je. Om de luchtbel van de ‘magie’ van AI toch even door te prikken: op 30 november 2022 – dus al bijna anderhalf jaar geleden – werd het generatieve taalprogramma ChatGPT gelanceerd. Absoluut een technologische doorbraak natuurlijk. Maar nu, in 2024, worstelt een kleine 40% van de marketeers nog steeds met AI.

AI en het overnemen van niet-essentiële taken

Alle beloftes ten spijt, de voornaamste behoefte is steeds dat AI taken overneemt. Bijvoorbeeld bij het creëren van content. Dat geldt voor de marketeer. En misschien is het voor jou, als coach met een website, ook herkenbaar? Want het zou fijn zijn, toch? Als je als coach of therapeut niet bezig hoeft te zijn met je website, blog of social media. Waar haal je immers de inspiratie vandaan? Hoe fijn is het als AI gewoon de ‘niet-essentiële’ taken voor jouw praktijk kan overnemen. De boekhouding (misschien?). De website. De sociale media. De behoefte zelf is heel begrijpelijk.

Nalopen van de feiten

Maar de tijdwinst die AI je (misschien met de juiste prompts) kan opleveren op gebied van automatisering van het creatieproces, verlies je meestal wanneer je vervolgens nog steeds de feiten die ChatGPT geeft moet nalopen. Je loopt dan alsnog ‘achter de feiten’ aan. Maar die controle is wel veel belangrijker dan je misschien denkt. Om dat tastbaar te maken denk ik zelf meestal aan het voorbeeld van het gebruik van AI in de rechtspraak.

“Lijkt goed te gaan.”

In maart 2024 vermeldt een vermakelijk artikel dat AI hulp kan bieden in de rechtspraak. “Lijkt goed te gaan,” kopt de titel. Toch herinner ik me ook het verhaal over een stel advocaten in Amerika die jurisprudentie inbrachten tijdens een rechtszaak. Ze verloren de zaak roemloos, toen bleek dat deze jurisprudentie was verzameld door AI. AI, die deze jurisprudentie volledig bleek te hebben verzonnen. Wat mij betreft een mooi voorbeeld van de gevolgen van blind vertrouwen op de ‘feiten’, aangeleverd door een hallucinerende kunstmatige intelligentie.

Bij de feiten blijven

Nu ben ik zelf, als schrijver met een voorliefde voor fictie, een groot fan van fantasie. Maar als we het hebben over psychologie, over therapie, over geestelijke of spirituele begeleiding, vind ik het toch fijn om bij de ‘echte’ feiten te blijven. En zelfs als je voorbij het probleem van factchecking kijkt, blijf je tegen problemen aanlopen bij de inzet van AI voor je content.

Contentcreatie en AI: staccato, repetitief en houterig

Je merkt bijvoorbeeld dat de stijl van content door AI staccato, repetitief en/of houterig is. Hoe vloeiend en enthousiast ChatGPT je ook begroet: iets in je achterhoofd vertelt je direct dat het niet helemaal klopt. En hoewel we AI tegenwoordig ook al trainen om mensen te kunnen misleiden, helemaal ‘Türing’-proof is generatieve AI nog steeds niet (kijk eens naar de film Ex Machina om te begrijpen wat ik bedoel).

Authenticiteit en diepte ontbreekt

Belangrijker: je merkt dat het aan diepte en authenticiteit in je content ontbreekt. En als coach, therapeut of sociaal begeleider kan je het natuurlijk niet maken dat jouw teksten aan de oppervlakte blijven hangen. Je cliënten merken het direct. En als je online al oppervlakkigheid biedt, wat voor effect zal dat hebben – denk je – voor het vertrouwen dat je wekt bij offline (potentiële) cliënten?

AI als disruptie van je workflow

Kortom, werken met AI voor je content is een beetje alsof je een kleuter een deel van je werk geeft omdat jij je met iets anders bezig wil houden. Leuk natuurlijk. En het kleutertje is je graag van dienst. Jammer alleen, dat je vervolgens bij wijze van spreke alsnog de troep in de keuken – en in de rest van het huis – moet opruimen.

Kortom, als je AI ‘at random’ inzet, zal AI ook de centrale bron van disruptie zijn in je workflow. Je gaat dan al snel merken dat kunstmatige intelligentie je workflow meer doorbreekt, dan dat het je helpt.

4 workflow tips bij online contentcreatie

in je coachings-, therapie- of hulpverleningspraktijk:

Als je als coach, therapeut of sociaal hulpverlener AI wil inzetten voor contentcreatie op je website, zijn hier 4 tips om je workflow in te richten:

Tip 1: Weet wat jouw unieke ‘point of view’ is (Waarom en voor Wie)

Kun je vertellen waarom je schrijft wat je schrijft? (Wil je vermaken? Informeren? Leads genereren?) En kun je vertellen voor wie je schrijft wat je schrijft? (Wie is eigenlijk je doelgroep? Voor welke problemen zoeken zij een oplossing? Wat is jouw oplossing – en waarom kies je eigenlijk daarvoor?). Daarmee zullen je teksten, offline en online, sneller vloeien en scherper van inhoud worden.

En als je jouw teksten niet zelf wil schrijven, maar dat door ChatGPT wil laten doen, dan weet de generatieve AI waarmee je werkt ook beter hoe het de juiste content voor jouw specifieke website kan creëren. Je content met AI is – doordat het door AI zelf is gegenereerd – niet absoluut origineel. Maar het is in ieder geval wel vanuit jouw ‘point of view’ gegenereerd.

Tip 2: hanteer een omgekeerde discipline in je workflow

Dat wil zeggen: werk vanuit je doel terug naar de creatie. Bedenk dus éérst wat je wil bereiken met je content. Welke sociale mediakanalen wil je voor je content gebruiken? Hoe groot moet het bereik zijn? Welke vorm – afbeeldingsgrootte – moet je content hebben? Door op deze manier achteruit te redeneren – vanuit het doel, terug naar creatie – kun je aan het einde van je proces op de knop drukken en kan AI in één keer alles ‘ready made’ voor je genereren.

Tip 3: Zet AI in voor ‘Ideation’ (ideevorming)

Laten we wel wezen: je bent coach of therapeut, geen kunstenaar. Je werk vergt misschien wel kunstzinnige kwaliteiten, maar jouw creatieve proces behelst er altijd twee – jij en de cliënt. Samen vormen jullie de alchemie van het transformatieproces. Hetzelfde geldt ook voor het creatieve proces van contentcreatie: de grootste scheppingskracht zit in de samenwerking.

Je kunt AI dan ook prima gebruiken om mogelijke ideeën te genereren voor je content. Als je point of view helder is, gecombineerd met het doel en de kanalen, kun je met de juiste ‘prompt’ voor ChatGPT heel ver komen op gebied van ideevorming en ‘ideation’.

Tip 4: ‘Natural content’ gaat boven AI generated content

Realiseer je dat de algoritmes van Google gebaseerd zijn op content die vanuit menselijke vingers op het internet glijden. ‘Natural content’ krijgt dan ook in zoekmachines de voorkeur boven ‘artificial intelligence generated content’ en komt eerder bovenaan te staan. De E-E-A-T (Experience, Expertise, Authoritiveness – Trustworthiness) richtlijnen van Google zorgen er bijvoorbeeld voor dat ervaring boven AI gaat: AI kan niks ervaren, ‘experiences’ zijn voorbehouden aan de mens. Richt je bij je content dus eerst op de beschrijving van de ervaring.

Organische vindbaarheid en kwalitatief onderscheidende content

Concreet betekent bovenstaande dat kwalitatieve, onderscheidende content voor organische vindbaarheid nog steeds (en, eigenlijk dankzij AI, ook steeds meer) de online toekomst is. Kortom, als coach, therapeut of welzijnswerker ontkom je er niet aan: als je online gevonden wil worden met jouw website – of anders geformuleerd: als je wil dat jouw ideale cliënt je ook online kan vinden – dan kan ook AI je niet helpen zonder jouw menselijke betrokkenheid.

AI kan je inderdaad helpen bij het creëren van content voor je coachings- of therapiepraktijk. Maar jij zult zelf moeten bepalen hoe die hulp er precies uitziet, om ‘hulp’ ook echt te laten werken. Als zelfstandig hulpverlener ontkom je er niet aan dat jij je nog steeds bezig zult moeten houden met je eigen content. Hopelijk helpen bovenstaande tips je bij het formuleren van je workflow bij dat proces. En mocht dat toch niet lukken? Of zou je een keer in gesprek willen om jouw online contentcreatie?


Tags

AI, coaching, content, content marketing, contentcreatie, workflow


You may also like

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
RFT contentmarketing voor zorg en welzijn