mei 29

Leer denken als uitgever (ook als zzp’er in zorg & welzijn)

0  comments

Waarom je moet leren denken als uitgever!

(ook als zelfstandig hulpverlener in zorg en welzijn – en misschien juist daar!)

Bedrijven brengen hun producten onder de aandacht. Van oudsher ging dat via advertenties en via traditionele media als tv, kranten en tijdschriften. Daarbij is het geen nieuws dat die weg van aandacht langzaam slinkt. Opdringerig de aandacht trekken blijkt steeds minder effectief. Sociale media, samen met de verschillende zoekmachines van het ‘grote wijde web’, hebben de rollen van zender en ontvanger steeds meer omgedraaid – en in feite omgevormd. 

De klant zoekt inmiddels zelf naar informatie. Bovendien heeft deze klant 24-uur per dag, de hele week door, via de mobiel in de broekzak toegang tot die informatie. Aanbieders hebben zo weinig controle meer. Inmiddels zijn er zelfs abonnementsmodellen waarbij het voornaamste winstmodel is gebaseerd op de behoefte om reclame uit te schakelen: mensen zijn kortom bereid om te betalen om géén advertenties te zien. 

“Contentmarketing is the only marketing left”

Hoe bereik je dan de klanten die je zo hard nodig hebt om jouw praktijk levend en bloeiend te halen? Precies: door middel van content. Content is belangrijk, omdat je er – als je het goed aanpakt, tenminste – betekenisvolle en nuttige informatie mee deelt, voor precies jouw doelgroep. En je bereikt met je content jouw doelgroep, omdat jij de antwoorden geeft die zij zoeken voor hun probleem. 

Seth Godin, die ook wel ‘de ultieme ondernemer van het informatietijdperk’ wordt genoemd en van wie de uitspraak “Contentmarketing is the only marketing left.” afkomstig is, geeft met deze quote aan dat content simpelweg dé nieuwe motor is van de moderne marketing.  

Marketing gericht denken als hulpverlener

Je bent het, als getrainde psycholoog of alternatieve therapeut in algemene zin, misschien niet zo gewend om marketing gericht te denken. Jouw aandacht ligt ongetwijfeld vooral bij het helpen van mensen – en dat is maar goed ook. Maar laten we wel wezen: als je die mensen niet weet te bereiken, kun je zo nog steeds niet helpen. En ik twijfel er niet aan dat je, toen je jouw eigen praktijk begon op te bouwen, je vast ergens tegen iets van de ‘4 of 5p’s’ bent aangelopen. 

De p van ‘opfrissertje’

Om het nog iets ingewikkelder te maken zijn – of minimaal om je kennis maar up -to-date te houden – zijn daar in de tussentijd nog wat extra p’s aan toegevoegd. Ik gebruik hier zelf het 7-P marketingmixmodel. Maar hoeveel p’s je gebruikt maakt wat mij betreft niet zoveel uit. Ik wil vooral kort illustreren waarom nadenken over content ook voor jou als hulpverlener in het sociaal domein van belang is. 

Er zit content in elke P

Zolang je niet lukraak bent begonnen met je praktijk als therapeut, coach of alternatief hulpverlener (en daar ga ik vanuit), dan zul je in je voorbereidingsproces waarschijnlijk hebben nagedacht over 7 p’s: je product (een e-course? whitepapers?) of dienst (je sessie? / workshops?), de prijs daarvan (of je uurtarief), de plaats, promotie, participanten, de ‘physical evidence’ en de processen van je praktijk.

Promotie, prijs, plaats in je content

Natuurlijk kun je content inzetten om jouw product of dienst onder de aandacht te brengen. Door met je content ‘goede’  – dat wil zeggen: waardevol voor je klanten – informatie te bieden, beïnvloed je vaak ook de prijsperceptie van wat je aanbiedt. Met behulp van de juiste content kun je aanwezig zijn op die plek die relevant is voor je potentiële cliënt (natuurlijk moet je daarvoor wel de klantreis goed voor ogen hebben). De meest duidelijke en meest herkenbare vorm van contentmarketing is het onderdeel van de promotie: jouw dienst onder de aandacht brengen van je doelgroep. Maar heb je er ooit over nagedacht om een cliënt of klant te vragen om een blog te schrijven over diens ervaringen met jou of een ‘testimonial’? Dan ben je bezig geweest met content voor de p van ‘participanten’.

“Let’s get physical” met je content

De p van ‘physical evidence’ kan mogelijke twijfels over de kwaliteit van je dienst wegnemen. Denk dan bijvoorbeeld aan relevante onderzoeken die aansluiten bij jouw dienst. Of (nieuws/wetenschappelijke) artikelen die onderbouwen wat je aanbiedt en die je kunt delen als content. En misschien zit je te denken aan het schrijven van een korte handleiding voor jouw potentiële cliënten, om uit te leggen wat enkele stappen zijn die ze zelf kunnen zetten om zichzelf te helpen bij hun probleem. Of een inleiding op jouw aanpak. Je ontwikkelt daarvoor bijvoorbeeld een whitepaper of pdf. Dan ben je bezig met het inzichtelijk maken van de processen achter jouw praktijk. 

Content als oplossing voor problemen

Zoals je ziet draagt elke p in jouw marketingmix (mits je er over na hebt gedacht) de potentie van content in zich. Dat komt omdat elke p in feite relevante informatie vormt voor jouw potentiële cliënt. Jouw cliënt wil weten wat je te bieden hebt. Op zoek naar oplossingen voor hun problemen raadplegen jouw patiënten het internet. Als zij dan jou vinden in de antwoorden, wil je potentiële klant weten waarom hij of zij voor jouw oplossing zou moeten kiezen. 

De nieuwe werkelijkheid van het digitale domein

Cliënten stellen hun vragen om hulp via google. Ze zoeken naar antwoorden via social media. Alle informatie die ze vinden op hun zoektocht naar ‘goede raad’ is content. Zie hier de nieuwe werkelijkheid ontstaan van het digitale domein waar jij als hulpverlener in zorg en welzijn mee te maken hebt: jouw cliënten zoeken zelf naar eigen antwoorden. En ze willen hun informatie wanneer het hun uitkomt. Daar kun jij op in spelen.

Leren denken als uitgever in zorg en welzijn

In de (online) marketingwereld zwerft in dat kader al langer deze stelling: bedrijven moeten leren denken als uitgevers. Dankzij digitalisering hoeven organisaties immers niet meer te adverteren: ze hebben hun eigen sociale mediakanalen van waaruit ze direct met hun klanten kunnen communiceren. Elk bedrijf kan nu eigen content produceren en distribueren. Zelf denk ik dat dit inzicht nog onvoldoende is ingedaald binnen het domein van zorg en welzijn. Want ook daar is het goed om te leren denken als een uitgever.

Bouw een publiek op als hulpverlener

Nee, ik bedoel daarmee niet dat je als zzp’er in het sociale domein een eigen magazine moet gaan uitgeven. Het is op zich geen slecht idee, maar het lijkt me wat teveel gevraagd. Toch is de werkelijkheid wel dat jouw klanten / cliënten / patiënten steeds zelfredzamer en kritischer worden. Ze zoeken – net als de gemiddelde mens eigenlijk – naar eigen oplossingen. Dus waarom zou je jouw cliënten daar niet gewoon bij helpen? Bouw je publiek op met de antwoorden die jij als expert in jouw werkveld als hulpverlener kan bieden. Begin over je content te denken als iets dat uitgegeven wordt om mensen te helpen.

Content uitgeven: juist in zorg & welzijn 

Ik begon deze blog met de titel ‘Waarom je zou moeten leren denken als uitgever’, met als subtitel daarbij: ‘ook als hulpverlener in zorg en welzijn – en misschien juist daar! Dus, waarom zou je volgens mij eigenlijk juist als hulpverlener in zorg en welzijn moeten leren denken als uitgever? Wat mij betreft is dat omdat juist in dat domein de werkelijke menselijke verhalen verborgen zitten. Het zijn de verhalen die onze ‘common humanity’ belichamen. 

Verhalen van waarde zijn de menselijke verhalen

De ‘human interest’ stories zijn goud als content – zowel om te laten zien waarom je als hulpverlener doet wat je doet. Maar vooral ook: om aan mensen te laten zien dat er een weg naar buiten is – en wat die weg dan is. Verhalen van waarde zijn altijd de menselijke verhalen. En juist die zijn er in zorg en welzijn in overvloed.

Wat is je missie? (Waarom je doet wat je doet)

Wil je weten wat een uitgever écht goed doet? Het gaat ze niet (in éérste instantie) om de aandacht. Het gaat om de inhoud. Uitgevers geven hun boeken en tijdschriften uit, omdat ze erop vertrouwen dat wat ze aanbieden uiteindelijk de aandacht zal trekken. Het gaat om de lange adem: om wat echt van waarde is, namelijk de inhoud.

De lange adem van het waarom

Deze lange adem houd je alleen vast als je het waarom van wat je doet helder hebt. Kortom: als je weet en voor ogen blijft houden wat je missie is. Denken als een uitgever in zorg en welzijn betekent dan ook dat je je content creëert vanuit jouw missie. Leer te vertellen – steeds opnieuw, consequent en op verschillende manieren en via verschillende kanalen – waarom jij doet wat je doet.     

Het begint en eindigt met vertrouwen

Denken (en handelen) als een uitgever betekent dat je constant en consequent (online/digitale) content genereert die past bij jou. Juist dat zal op den duur het vertrouwen laten ontstaan bij je potentiële cliënten en toekomstige klanten. En dat vertrouwen, dat is waar alle rest uit voortvloeit. 

Waar sta jij voor met je content?

Dus, wil jij als hulpverlener leren om als uitgever te denken? Om zo het vertrouwen te wekken dat ervoor zorgt dat een bezoeker van je site verandert in een cliënt die met jou aan de slag gaat? Denk dan goed na over waar je voor staat. Wat wil je bereiken met je content? Waar wil je de focus op leggen? En komt dit echt overeen met jouw ‘waarom’? Want daar begint en eindigt het vertrouwen in je content. 

Een betrokken publiek dat terugkeert voor meer

Denk er verder ook aan om te variëren in je contenttype. Om daar een geschikte invulling te vinden met voldoende diversiteit in je content kun je bijvoorbeeld gebruikmaken van deze content marketing matrix. Op die manier zorg je voor een betrokkenheid van het publiek dat langer duurt dan één post. Je zorgt er zo voor dat jouw bezoekers terugkomen voor meer.  En op den duur zullen ze jou gaan vertrouwen als dé therapeut, coach of hulpverlener waar ze moeten zijn.

Ja, ik weet het. Bovenstaande vergt nogal wat van je, op gebied van digitale marketing, contentcreatie, tekst, video en beeld. En jij wil jouw aandacht en energie toch vooral richten op waar jij goed in bent: het helpen van mensen met jouw talenten. Daarom ben ik er om jou te helpen om je content als uitgever vorm te geven. Dus schroom niet!


Tags

content, denken als uitgever, missie, start with why, uitgeverij


You may also like

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
RFT contentmarketing voor zorg en welzijn