juni 18

Zero Click: Minder Verkeer, Toch Meer Cliënten?

0  comments

Merk je het volgende? Je bent een startende coach en hebt geïnvesteerd in je website, maar je ziet het aantal bezoekers dalen. Of je schrijft als beginnende therapeut tot in de late uurtjes allerlei blogs om je cliënten te helpen, hebt veel views, maar weinig aanmeldingen. Of misschien staat jouw zorginstelling voor Zorg & Welzijn zelfs helemaal op nummer 1 bij Google, maar je ziet het niet terug in het aantal hits. Herkenbaar? Dat heeft een oorzaak – die wordt Zero Click genoemd! 

Contentstrategie voor zorgverleners ten tijde van Zero Click!

Je bent zeker niet de enige die dit opmerkt! In 2025 merken veel zelfstandig werkenden – waaronder coaches, psychologen en kleine zorgverleningsinstellingen – dat hard werken aan de online zichtbaarheid door middel van publicatie van allerlei content steeds minder direct verkeer oplevert. Dat wordt veroorzaakt door Zero Click content.

Deze vorm van content laat de vrager de antwoorden direct in de zoekmachine zien. Daardoor hoeven gebruikers niet meer op een website te klikken om de door hen gewenste informatie te krijgen. Mensen krijgen hun antwoord dus steeds vaker direct in Google, of door middel van een AI-tool als ChatGPT of Perlexity. Zonder dat ze daarvoor door hoeven te klikken naar jouw site.

Zorgprofessional met stethoscoop en informatieve tekst over zero click contentmarketing voor praktijken in zorg en welzijn – hoe je meer cliënten bereikt met minder websiteverkeer.

Welkom in de wereld van Zero Click!

Bij een zero click zoekopdracht krijgt iemand dus direct het antwoord in Google of binnen een AI-omgeving. Denk aan korte definities, tips of uitleg die Google zelf toont. Of die binnen een AI-omgeving direct worden gegenereerd op basis van bestaande webcontent – inclusief die van jou! Inmiddels heeft rond de 65% van alle Google-zoekopdrachten géén doorklik meer. 

Dat betekent: jij biedt misschien nog wel het juiste antwoord met je blogs en je content. Maar jouw website is niet langer de plek waar iemand het leest. Zelfs als je bovenaan staat in de zoekresultaten word je simpelweg overgeslagen in het zoekproces.

Waarom gebeurt dit?

Zero click is eigenlijk ontstaan vanuit twee krachten:

Enerzijds zijn er de mensen achter Google en AI die de mensen op hun platform willen houden.

Want dat levert hen advertentie-inkomsten op. (Je ziet hetzelfde overigens gebeuren bij bijvoorbeeld een platform als Linkedin: vergelijk maar eens het bereik van een Linkedin-post inclusief een link naar je blog in je post, met een post zonder link in het bericht, maar in je reacties. Maar goed, dat is een zijspoor en een andere blog ;-))

Anderzijds is er de gebruiker die directe en snelle antwoorden wil.

Een beetje zoals jouw burn-out cliënt die direct naar de oplossing wil en niet bij het proces wil stilstaan. Of de gestreste manager die jij coacht en die snel op zoek is naar de beste uitkomst. Voor mensen die kampen met stress, burn-out of andere mentale uitdagingen is de behoefte aan directheid immers vaak extra groot.

De problemen waarvoor mensen in zorg en welzijn een oplossing zoeken gaan vaak gepaard met psychisch of sociaal lijden. Dus de urgentie is groter. Jouw cliënten willen zich daarbij begrepen voelen, zonder door een woud van websites te hoeven navigeren. Scrollen, klikken en vergelijken? Probeer maar eens websites te vergelijken met een depressief brein. Je wordt al hopeloos als je al die overvloed aan keuze ziet. Je wil graag direct een helder antwoord. Dat is wat Zero Click doet.

Wat betekent Zero Click nu voor jouw online praktijk en content?

Zero Click klinkt op deze manier misschien bedreigend. Net als ChatGPT als therapeut voor jou misschien klinkt als armageddon in zorgverleningsland. Maar dat hoeft zeker niet. Want net zoals ChatGPT goed kan dienen als wachtlijst-overbrugging, zo geldt dat met Zero Click ook. Het online verkeer verschuift wellicht. Maar Zero Click biedt ook nieuwe kansen.

De kracht van vertrouwen, verbinding en diepgang

Als coach, therapeut en zorgverlener wil je namelijk bij uitstek werken vanuit vertrouwen, verbinding en diepgang. Het antwoord ligt dus eigenlijk in de intentie die ligt achter het zoekgedrag. Potentiële cliënten die wél doorklikken, doen dat namelijk met een duidelijke bedoeling. Ze zoeken niet alleen informatie. Ze zoeken een oplossing. Ze willen écht contact en ze zoeken daarvoor iemand bij wie ze terechtkunnen.

Wat betekent dit voor jouw website en content?

Allereerst: je hoeft dus juist niet meer op zoek naar méér verkeer: je wil kwalitatiever verkeer. Je wilt juist zichtbaar zijn op de juiste momenten. Je wilt aanwezig zijn, op het moment dat iemand écht op zoek is naar begeleiding – niet alleen wanneer iemand zoekt naar informatie.

Tijd dus om slimmer te investeren in zichtbaarheid die op het juist moment vertrouwen wekt in jouw deskundigheid als therapeut, coach of zorgverlener.

5 strategieën voor coaches en psychologen in het zero-click tijdperk

  1. Maak content die helpt én richting biedt

Bied niet alleen uitleg, maar context. Schrijf herkenbare, eerlijke content. Met een natuurlijke overgang naar wat jij kunt betekenen. En maak daarbij gebruik van nudges – de subtiele uitnodigingen.

Dus gebruik geen titel als: ‘Wat is een burn-out?’. Maar maak het concreet: “5 signalen dat jij misschien tegen een burn-out aan zit – en wat je dan kunt doen.” En eindig je content bijvoorbeeld met: “Herken je dit? Dan kan mijn begeleiding je helpen.

  1. Zorg dat je zichtbaar bent bij de AI-tools

Zoals je hebt kunnen lezen stellen mensen hun hulpvraag steeds vaker direct aan AI. Ze stellen vragen als: “Hoe kom ik van faalangst af?” Of “Wat helpt bij paniekklachten?”. AI-tools verwijzen in hun antwoorden daarbij wel naar bronnen – mits die content duidelijk, feitelijk en gestructureerd is.

Dus: biedt concrete uitleg en werk met duidelijke tussenkoppen in je blogs. Houd je tone of voice daarbij professioneel en helder. En zorg ervoor dat je gevonden wordt in gastblogs, interviews of relevante platforms, omdat dit bijdraagt aan je betrouwbaarheid.

  1. Ga naar de online plekken waar jouw cliënten zich bevinden

Steeds meer mensen beginnen hun zoektocht niet langer met Google. Veel mensen vinden hun psycholoog of coach via instagram (persoonlijk, herkenbaar), LinkedIn (professioneel en zakelijk), Podcasts (bouw vertrouwen op) of YouTube (werk aan je directe zichtbaarheid).

Wees op die manier aanwezig op de platforms waar jouw doelgroep zich oriënteert. Je hoeft daarbij helemaal geen contentfabriek te zijn. Maar biedt wel oprechte zichtbaarheid. Bijvoorbeeld door een korte reel over “Waarom je je niet aanstelt als je overspannen bent”. Of publiceer een post over hoe je grenzen herkent.

  1. Optimaliseer je pagina’s voor cliënten die al klaar zijn om hulp te zoeken!

De meeste waarde voor jou zit uiteindelijk in de bezoekers die iets met jou willen. Die zoeken dan ook op termen als: “psycholoog stress Nijmegen”, “persoonlijke coaching faalangst Utrecht”, “EMDR therapie online”. Zorg daarom voor overtuigende, concrete teksten, rustige vormgeving en een duidelijke call to action (“Plan direct een kennismakingsgesprek”). 

Verzamel ook testimonials of ervaringen van cliënten (anoniem, of met toestemming). En laat je expertise zien op die pagina’s. Cliënten kiezen vaak op gevoel. Ze willen zich veilig voelen. Herkenning ervaren. Ze willen weten met wie ze praten. Als mensen jouw naam onthouden vanuit een video, zoeken ze je later gericht op. Dit verkeer wordt níet geraakt door de Zero Click – en is vaak het waardevolst.

  1. Bouw thematische autoriteit op

Wil je dat Google of AI je als expert ziet? Dan moet je thema’s van binnen en van buiten belichten. Niet één pagina over “burn-out”. Maar een cluster van pagina’s, met daarbij onderwerpen als: ‘Burn-out herkennen’, ‘Oorzaken van burn-out’, ‘Burn-out en perfectionisme’, ‘Burn-out bij jonge ouders’, ‘Burn-out en herstel’

Door op onderwerpen te clusteren laat je aan de zoekmachines zien: dit is jouw expertise. Je bent op die manier niet oppervlakkig, maar inhoudelijk sterk. En dat verhoogt je vindbaarheid. Ook via AI.

Conclusie: minder verkeer. Maar meer waarde!

Zero Click content heeft als resultaat dat vluchtig verkeer verdwijnt. Wat overblijft, zijn de mensen die verder kijken. En dat wil je eigenlijk. Want dat zijn de mensen die echt hulp zoeken en die daarbij al een stap verder zijn in hun besluitproces. Dat zijn de bezoekers die jij écht wil.

Als (startende) coach, therapeut of zorgverlener ben je immers helemaal niet op jacht naar clicks. Je wil cliënten die zich in jou herkennen en die een band met jou aangaan. Cliënten dus, die niet vanwege de digitale ‘click’, maar vanuit de werkelijke verbinding het contact met jou willen aangaan. Door op deze manier je contentstrategie aan te passen aan Zero Click, krijg je met minder bezoekers, dus toch méér cliënten.

Natuurlijk begrijp ik daarbij ook dat het bij jou niet écht gaat over het schrijven van online copy. Eigenlijk wil je natuurlijk jouw aandacht volledig besteden aan jouw talent om je cliënt te helpen en goede zorg te verlenen aan jouw patiënt. Daarom ben ik er. Ik zorg er met de juiste content voor dat jij zichtbaar bent op die plek en dat moment dat het ertoe doet! Dus…


Tags

AI, content marketing, contentstrategie, zero click, zoekmachine optimalisatie


You may also like

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
RFT contentmarketing voor zorg en welzijn