Online marketingtips voor als je wilt coachen. Je hebt om te kunnen coachen een opleiding gevolgd. Misschien zelfs wel meerdere. Je hebt oog en oor voor jouw cliënten ontwikkeld. Je staat in de startblokken, klaar om te beginnen. Dan kijk je links van je. Rechts van je. Aan weerszijden zie je niet één, niet tien, maar honderden coaches staan die net als jij, volledig opgeleid zijn en enthousiast.
Je kijkt voor je en beseft, ook daar staat nog een rij van coaches. Sommige rennen al. Anderen staan nog in de startblokken, net als jij. Het is bovendien niet één rij. Het zijn er vele. En als je goed luistert hoor je achter je een ondergronds gerommel steeds dichterbij komen. Je kijkt om en achter je zie je de stofwolk naderen. Het is het gestamp van een horde met coaches. Ook zij slaan met hun hielen op de blokken. Klaar voor de start. Of ze rennen al. En je realiseert je: hoe goed je ook bent in coaching…je kunt wel wat online marketingtips gebruiken. Goed dat je daarom hier bent, ik help je graag!

Contents
Online marketingtips in een oceaan aan bevlogen coaches
Jij wilt dus coachen en plotseling besef je: je bent niet de enige. Er is een ware oceaan aan bevlogen coaches. In augustus 2023 stond de teller op 109.000 coaches die hun expertise aanbieden op gebied van persoonlijke en professionele ontwikkeling, variërend van leiderschap tot levensbegeleiding. Hoe zorg je er als startende coach dan voor dat jouw unieke aanpak uitsteekt en opvalt tussen al dat andere talent? Het antwoord is simpel. Het gaat erom dat jij jezelf effectief op de (online) markt zet. En effectief, dat is iets anders dan heel hard schreeuwen. Daarom kun je wel wat online marketingtips gebruiken. Want als coach wil je helemaal niet hard schreeuwen. Je bent Gunnery Sergeant Hartman niet, dat is niet jouw ding. Bovendien, jij wilt coachen, dus wat doe je eigenlijk op de markt? Je bent toch geen marktverkoper?

1. Leer je ideale cliënt kennen
Dat klopt. Jij bent coach. Dus jij kent jouw cliënt van binnenuit het beste. Daarom deze eerste online marketingtip: neem – voordat je enthousiast bezig gaat met het aanbieden van jouw diensten, een moment te nemen om jouw ideale cliënt in beeld te brengen. Wie zijn de mensen eigenlijk, die jij wil gaan coachen? Je zou kunnen beginnen met het beschrijven van hun kernprobleem, dat is al een goede start.
En misschien kun je zelfs nog wat dieper duiken en jouw ideale cliënt echt van binnenuit leren kennen. Want wat ziet jouw cliënt eigenlijk? In welke omgeving leven ze? Welke leeftijd heeft jouw ideale cliënt? Wat voor achtergrond, opleiding en opvoeding? Onderdeel van deze online marketingtips is dat je begrijpt dat wanneer weet wat er bij je doelgroep leeft, je meer rendement haalt uit jouw online marketing en communicatie. En weten wat er leeft, dat doe je door te luisteren en vragen te stellen. Dat kun jij als coach het allerbest!
2. Deel jouw kennis met behulp van goede content
Een tweede online marketingtip is om regelmatig te bloggen over wat jou beweegt. Daarmee etaleer je niet alleen je expertise. Je biedt je lezers bovendien handreikingen waar ze al iets aan hebben wanneer ze op zoek zijn naar inzicht. Als coach wil je immers mensen helpen. Laat mensen dan weten wat je allemaal in huis hebt. Misschien redden ze zichzelf al met de kennis die je met ze deelt. Maar de kans is groot dat jouw cliënt zich aangesproken voelt door jouw kennis en meer van je wilt weten.
Onderdeel van deze online marketingtip is dat je begrijpt dat je, door het delen van content met daarin jouw persoonlijke kennis en tips, niet alleen je online aanwezigheid vergroot. Je bouwt er ook een band met je publiek mee op. Het is een vorm van loyaliteit die onbetaal is: een publiek dat bij je blijft komen, omdat ze meer van je willen weten en van je willen leren.
Sociale media is zoveel meer dan likes en shares. Een belangrijke online marketingtips is daarom: ebruik sociale media waarvoor het bedoeld is en zet je media in voor een sociaal doel. Platforms als LinkedIn, Instagram, TikTok en Pinterest zijn jouw kans om kennis te delen. Maar vooral bieden deze sociale platforms jou de kans om actief in gesprek te gaan met jouw potentiële cliënten. Een reactie op jouw bericht is de start van een persoonlijke relatie met jouw cliënten.
Je wilt coachen. Coach dan!
Je wilt coachen. Natuurlijk wil je dat. Daarvoor heb je een opleiding gevolgd, heb je geoefend met proef-cliënten en ben je zelf begeleid. Je wilt jouw vakkennis in de praktijk brengen. Hoe blij je hopelijk ook bent met deze online marketingtips: je wilt helemaal geen teksten schrijven. De tijd van werkstukken heb je achter de rug.
Alle online marketingtips ten spijt, jij wilt misschien ook liever geen messenger-berichten beantwoorden, als je zelf een fysieke en eigen praktijkruimte hebt waar je mensen in levende lijve kunt ontvangen. Wacht daarom niet langer en ga voorbij aan de online marketingtips en vraag mij direct om jouw kennis online te delen. Om je social media te regelen. Om je content te schrijven, zodat jouw verhaal online wordt gedeeld.
Ik doe online waar ik goed in ben en zorg voor jouw verhaal, zodat jij offline kan doen waar jij goed in bent. Je wilt coachen? Aan de slag! (En voor je online content? Neem contact op!)