september 27

3 online marketingtips voor coaches

0  comments

Wist je dat ‘marketing’ eigenlijk een samentrekking is van de woorden ‘market’ en ‘getting’? Dat wil zeggen: marketing gaat in essentie over ‘getting the market’. Met andere woorden, je bezighouden met marketing, dat betekent: de markt (= jouw klanten) begrijpen, snappen en krijgen. 

Begrijp je cliënt als coach, bereik de markt!

Het is grappig dat je als coach misschien denkt dat marketing niks voor jou is, terwijl de kern van je vak eigenlijk is: jouw cliënt begrijpen. Dus hoezo zou jij je eigenlijk niet bezig willen houden met marketing? 

In deze blog geef ik je 3 online marketingtips die perfect aansluiten bij wat jij als gedragscoach al in de dagelijkse praktijk brengt!

Marketingtips coaches

1. Vraag om aandacht, want mensen zijn liever lui dan moe!

Hoewel je er als coach in je praktijk keer op keer mee te maken krijgt, vergeet je het maar al te gemakkelijk: we kiezen als mensen het liefste de weg van de minste weerstand. Je kunt die observatie beoordelen als iets afkeurenswaardigs, maar daarmee verander je de mens niet. Onze hersenen zijn nu eenmaal opgebouwd met in de kern een reptielenbrein (met daar omheen weer het zoogdierenbrein) dat ons op automatische en intuïtieve wijze door het leven loodst. Dit deel van het brein verwerkt informatie razendsnel en maakt op automatische piloot keuzes. Het wordt ook wel ons onbewuste genoemd. 

Het brein dat daar weer omheen zit, het cognitieve en rationele brein, is langzamer en wikt en weegt. Tegelijk is deze laag van ons brein veel oppervlakkiger aanwezig en vergt het bovendien heel veel energie om diens processen in gang te blijven houden. Dit deel van ons brein wordt het bewuste genoemd en het verliest het gemakkelijk van dat onbewuste deel – zowel op energetische basis als op snelheid. We laten ons gemakkelijker leiden door ons onbewuste dan door ons bewuste – en dat is nu eenmaal de aard van de mens.

Ons onbewuste reageert daarbij op zintuiglijke prikkels. Vooral visuele triggers zorgen direct voor een snelle en effectieve verbinding met het reptielenbrein. Met name gezichten trekken daarbij de aandacht. En presenteer iets nieuws, want nieuw maakt nieuwsgierig en dat trekt de aandacht. Bijvoorbeeld, begin je content met een vraag: Wist je dat?

2. Bied een beloning, want dat vindt het brein fijn!

    De mens is een complex wezen, dat weet jij als coach als geen ander. En hoewel er vele mensbeelden zijn, weet je ook: primair wordt jouw cliënt geleid door twee basisbehoeften – maximaal genot en minimale pijn. We willen ons plezier maximaliseren en onze pijn zo veel mogelijk vermijden. De basis daarvoor zit opnieuw in onze hersenen: ons brein houdt van de ervaring van beloning die wordt opgewekt door dopamine. 

    Een dopamineshot geeft de mens een fijn gevoel. Dat gevoel jagen we na. Dat fijne gevoel hoeft niet heel groot te zijn. Het kan zo klein zijn als een hartje dat rood en zoet glimt onder aan je bericht – ja, ook voor jou zal dat werken, beste coach. Maar denk ook aan de ervaring van de simpele patroonherkenning – herkenning is een fijne ervaring, want het biedt een ervaring van veiligheid. Die patroonherkenning kan zitten in iets dat zo simpel is als consequent jouw huismerk gebruiken in je berichtgeving.

    Biedt daarom een beloning in je berichten. Dat kan bijvoorbeeld door een pakkende conclusie of een praktische oplossing voor het probleem van je doelgroep. Zo zorg je ervoor dat jouw bericht in een belangrijke behoefte voorziet: een plezierig gevoel. Dat vindt het brein van je lezer fijn. Je levert de verwachte beloning en jouw cliënt wil méér!

    3. Sluit aan bij het oerbrein van je cliënt, denk in termen van drie!!

      “Ever mind the rule of three, what ye sent forth comes back to thee.” Misschien heb je als coach in het alternatieve circuit wel eens een ‘Boek der Schaduwen’ doorgebladerd. Of heb je in je jeugd wat rondgestruind in wicca of was je verslaafd aan de serie ‘Charmed’. Hoe dan ook, die heksen van weleer wisten in ieder geval hoe ze het oerbrein van de mens moesten aanspreken: we zijn als mensen geprogrammeerd om informatie te verwerken en doen dat het gemakkelijkst door die informatie in patronen te structureren. 

      Je doet dat bijvoorbeeld door ezelsbruggetjes te maken (wie kent het KOFSCHIP of het FOKSCHAAP nog, of het  – door mij in ieder geval rekenkundig verfoeide – “Meneer Van Dalen Wacht Op Antwoord”). Hoe dan ook is het kleinste patroon dat je kunt maken – en ook het patroon dat we het gemakkelijkste onthouden – het patroon van drie. 

      Zorg voor content die de regel van drie (of varianten daarop: 6, 9, etc) volgen. Daarmee maak je de boodschap voor jouw cliënt overzichtelijk en gemakkelijk om de kern van je verhaal te onthouden. Door je jouw oplossing op deze manier te structureren, communiceer je effectief en helder. Hoe jouw potentiële cliënt ook in elkaar zit, het oerbrein komt er voor terug!

      Go get the market, coach!

      Als coach die zich bezighoudt met gedragsverandering weet je bij uitstek hoe het brein van je cliënt werkt. En dat betekent dat jij jouw boodschap goed kan brengen, op een manier dat deze aansluit bij hoe de mens functioneert. Kortom: met jouw verhaal kun je als geen ander laten zien dat jij jouw cliënt snapt. En dat is waar ‘getting the marketing’ – marketing – in de kern om draait, ook voor jou, gedragscoach. Dus: aan de slag met die content….

      Toch geen zin om jouw expertise om te zetten in content die jouw doelgroep aanspreekt? Laat mij je helpen!


      Tags

      coaches, content marketing


      You may also like

      Leave a Reply

      Your email address will not be published. Required fields are marked

      {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
      RFT contentmarketing voor zorg en welzijn