Contents
Je content weer google upgrade proof maken?
Op 3 november 2023 lanceerde Google opnieuw een belangrijke upgrade! Het was de meest recente in een reeks van opvallende updates dit jaar. Ze zijn vooral opvallend, omdat de google upgrades ingrijpende invloed hebben op de volgorde waarin webpagina’s worden weergegeven in de zoekresultaten van google. Kleine ondernemers – waaronder bijvoorbeeld jij, als coach, therapeut of andere hulpverlener in het sociale domein – die vaak hun eigen websites beheren en voor de vindbaarheid van hun content SEO-tools gebruiken zoals Yoast of RankMath, kunnen dit bijvoorbeeld merken in een daling in de vindbaarheid van hun website. Deze kan door de google upgrade plotseling flink worden beïnvloed – in positieve, maar ook in negatieve zin.

Een Google Core update, wat betekent dat?
Google is zonder twijfel de grootste en belangrijkste zoekmachine ter wereld, met gemiddeld meer dan 2 biljoen zoekopdrachten per jaar. Hiervoor past het regelmatig wijzigingen – upgrades – toe in diens kernsystemen die de zoekresultaten beïnvloeden. Een Google Core Update, ook wel een ‘Broad Core update’ genoemd, is een grote wijziging in het algoritme van Google. Het heeft betrekking op het E-E-A-T algoritme (wat staat voor Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness) en op de kwaliteit van websites.
Voldoen aan de kwaliteitsnormen van Google
Een Google Core update is bedoeld om zoekresultaten te verbeteren en de zoekervaring te optimaliseren. Door een google upgrade zou de kwaliteit van zoekresultaten moeten verhogen. Wanneer we hier spreken over ‘kwaliteit’, dan bedoelen we daarmee ‘de kwaliteitsnormen van Google’. Het betekent dat websites die voldoen aan Google’s kwaliteitsnormen, hoger zullen scoren in de zoekresultaten. Het betekent ook dat ondernemers die hun eigen websites beheren en hun content rangschikken met behulp van populaire SEO applicaties als Yoast of Rank Math, de inhoud van hun sites zelf zullen moeten nalopen. Ze zullen hun content opnieuw moeten optimaliseren om niet onverwachts door de Google update te dalen in de Google rankings.

Google upgrade en de vindbaarheid van je content
In het licht van de recente belangrijke Google upgrade kan jij – als ondernemende coach, zzp’er in de hulpverlening of als zelfstandig therapeut – de vindbaarheid van jouw website verbeteren aan de hand van de volgende tips:
- 1. Besteed aandacht aan relevant materiaal!
Zorg ervoor dat de informatie op jouw website betrekking heeft op de zoektermen waarop je wil verschijnen. Dit kan je onder andere doen door de zoekintentie van je publiek goed te onderzoeken.
- 2. Zorg ervoor dat gebruikers gemakkelijk kunnen navigeren op je website!
Je wil graag dat jouw bezoekers zonder problemen de informatie kunnen vinden die ze nodig hebben. Het maakt je website gebruiksvriendelijk voor je potentiële cliënten en Google herkent dit in de zoekresultaten.
- 3. Onderhoud je website!
Zorg ervoor dat je website regelmatig wordt bijgewerkt met nieuw materiaal. Daarmee toon je de vitaliteit van je website aan voor Google. Maar je laat er bovendien mee zien dat je jouw lezers en bezoekers waardeert en dat je nog steeds up-to-date en expert bent in jouw werkveld!
- 4. Denk aan ‘mobile first’!
Het zou in deze moderne tijd nauwelijks meer gezegd hoeven te worden, maar zorg ervoor dat je website ingericht is voor de mobiel. Ga maar eens in de trein zitten en kijk om je heen. De coupe is volledig gevuld met ogen die gericht zijn op maar één ding: de mobiele telefoon. We gebruiken hem allang niet meer om te bellen. Afhankelijk van je doelgroep is de kans dan ook groot dat jij je richt op mensen die voornamelijk smartphones of tablets gebruiken om op internet te zoeken. De laadsnelheid is daarmee ontzettend belangrijk. Dus zorg er daarom voor dat je website snel laadt op mobiele apparaten.
- 5. Wees betrouwbaar en maak gebruik van SSL-certificatie
Beveilig je website tot slot met een SSL-certificaat. Een SSL-gecertificeerde website toont aan dat vertrouwelijke informatie versleuteld verzonden wordt, zodat gegevens (in principe) niet onderschept kunnen worden. Dit is belangrijk, voor zowel de ervaring van gebruikers – die betrouwbaarheid belangrijk vinden in hun contact met een hulpverlener, zeker online. Maar ook voor zoekmachines, die ermee (mede)beoordelen of een website wel of niet betrouwbaar is en dus meegenomen moet worden in het algoritme.
Google upgrade: Liever geen Yoast, maar Joost!
Toch is het waarschijnlijk dat jij als coach, therapeut of hulpverlener liever bezig bent met je cliënten dan met google-updates en het (opnieuw) nalopen van je content. Yoast achter je website zie je een stuk minder graag, dan Joost op de hoek die jouw hulp zoekt. Daarom neem je contact op met mij!
Ik help je graag om zoekmachine-bestendige content te creëren en jouw bestaande content weer helemaal up to date te krijgen, zodat jouw potentiële cliënten jou weer bovenaan de zoekresultaten kunnen vinden!